aude-sara-nele-coimbra-erasmus.reismee.nl

verpleegkundige Portugal vs. België

Ola

Mijn eerste stageweek is goed verlopen. Een drukke maar leuke week.

Ben wel bijna van mijn stoel gevallen de 2de dag toen ik de verpleegkundige van de ochtend terug zag om een nacht te doen na onze late.. Ze werken hier een late - vroege - nacht. Vind het echt helemaal zotjes maar is hier dus blijkbaar normaal. Aangezien ik gekoppeld ben aan een verpleegkundige kan het zijn dat ik dit ook eens mee maak.
Dit wil concreet zeggen: Verpleegkundige A doet een late, Verpleegkundige B doet de nacht, verpleegkundige A is er de volgende dag voor de vroege, verpleegkundige C doet de late en verpleegkundige A doet dan de nacht.
Ik heb enorm veel respect voor hun. Denk dat je na zo'n reeks niet meer weet welke dag het is of welk uur.
Voor degene die niet mee zijn hoe in het België werkt... Meestal werkt een verpleegkundige er verschillende vroeges of lates achter elkaar en moet er tussen de volgende shift 11u zitten. Dus ze kunnen niet zo werken als in Portugal.

Verder werken we in België 1 weekend op 2 terwijl dat ik hier bijna elke weekend moet werken (natuurlijk heb ik door de week dan wel dagen vrij maar het is moeilijk om zo dingen te gaan bezichten want de andere twee meisjes hebben het weekend alleen vrij.)

De uren van de shiften zijn ook anders zoals je hieronder ziet en ze doen hier veel overuren. Mijn eerste late was ik pas om 00u27 (10min van het ziekenhuis) thuis.... Ze worden niet betaald voor hun overuren en kunnen die bijna niet opnemen omdat ze te wenig personeel hebben. Toch leven ze hier met hart en ziel voor hun werk en doen ze het super!!

Portugal België
vroege 8u-16u 7u-15u (ongeveer, afhankelijk van het zieknhuis)
late 15u30-23u30 14u-22u (ongeveer, afhankelijk van het ziekenhuis)
nacht 23u-8u30 21u45-07u15 (ongeveer, afhankelijk van het ziekenhuis)

Ook worden de verpleegkundigen hier aangesproken met hun titel. Het is dus niet Joana die me begeleidt maar Enfermeira (verpleegster) Joana.

Ah ja en eten in onze late doen we rond 21u30-22u. Hiervoor is geen pauze voorzien (officieel wel maar in de praktijk niet). De bedoeling is dus om uw eten op te eten en zo snel mogelijk verder te werken.

Ik ben me nu aan het voorbereiden voor mijn eerste nacht, spannend!!

Liefs, Nele xxx

Wist-je-dat-je: Gisteren wouden we hier een stapje in de wereld zetten en het uitgangsleven verkennen. Ze hadden ons gezegd dat hier alles pas open gaat om middernacht. We hadden lekker samen gegeten, een wijntje gedronken (voor Aude kinderchampagne ;)) en trokken rond 23u30 naar een karaokebar waar we een nummertje gezongen hebben. Daarna wouden we naar de bekendste nachtclub gaan (rond 00u30). Geen kat te zien.. Blijkt dat het pas begint om 2u-2u30. Toen zijn we nog iets gaan drinken maar onze eerste stageweek was in onze kleren gekropen en ipv terug te gaan zijn we in ons bedje gegaan. We bedenken een plan zodat we volgende keer wel kunnen feesten.

Wist-je-dat-je 2: Je bij ons op school voor €0.50 kunt fitnessen. Het is een kleine "fitness"/sportzaal (3 loopbanden, 2 steppers, 2 fietsen, 1 roeitoestel, matjes, touwen om te springen, elastieken, zwaren ballen, ...) maar helemaal nieuw en goed genoeg voor een gewone work-out.

Reacties

Reacties

tante jeanneke

Liefste "Enfermeira" Nele,
Weer een interessant verhaal !
Je moet er blijkbaar wel hard werken.
Ze geven je daar een goed voorbeeld t.o.v. werkuren in Belgie.
De Karaoke was precies goed gelukt, spijtig voor de nachtclub.
En het fitnessen valt wel mee, dus je zal nog "super"lenig terugkomen.
Dikke kus van tante Jeanneke

tante josee

Amaai Nele
wij maar klagen hier in de ziekenhuizen
hopelijk valt de nachtpost mee.
lieve groetjes van de fam Put Geerts

Carina

Hallo , meisjes even een vraagje mijn zoon is daar in coimbra vertrokken op 2 feb had kot gevonden maar zat vol met brazililenen heel luidruchtige ,vroeg aan kotbaas om de huur op te zeggen tege 15 feb hopelijk daartegen ander kot gevonden te hebben heeft die kotbaas hem er vandaag direct uitgezet dus meisjes moeste jullie kot weten in de buurt van Univ voorlopig zit ie op hotel maar da ga te kostelijk worden AUB als je iets weet mag je mij mailtje sturen

Nele

We hebben misschien wel iets... Je mag me mailen op lemmensnele95@gmail.com dan kan ik u misschien verder helpen :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!