aude-sara-nele-coimbra-erasmus.reismee.nl

Update stage

Hallo allemaal!

Lig nu in mijn bed een beetje lui te wezen en te bekomen van de afgelopen (drukke) week.
Ik had dit weekend voor het eerst zo'n zware blok van shiften. Vrijdag late, zaterdag vroege en 's avonds terug voor de nacht. Wist niet meer goed welke dag en welk uur het was. Snap niet dat dat hier normaal is, is echt ongezond en je bent nooit echt uitgerust.

Stage zelf begint vlot te lopen. Eerste weken waren niet zo gemakkelijk. Op zich werk ik hier niet heel veel dagen per week 4 - 5 - (6) dagen. Dus het is moeilijk om helemaal in het ritme te komen omdat er vaak een dag vrij is en de shiften wisselend zijn en je zo dan weer uit het ritme valt.
Deze stage verschilt ook dag en nacht van de stages die ik in België deed. Normaal kijk je zo de eerste dagen wat, hoe de afdeling in elkaar zit en dan pas je je aan en na 1 week ben je er mee weg en kan je redelijk zelfstandig werken.
Hier zit ik in een ander land, met een ander systeem, in een andere taal (pik je niet alles dadelijk mee), op een pediatrie met heel zieke kinderen. Dus er is heel veel nieuw! :D Niet zo gemakkelijk om dan meteen mee te zijn en snel zelfstandig te werken (is onmogelijk ook bij deze kinderen, moeten altijd met 2 zijn om te checken). En voor degene die me kennen, ik wil alles van de eerste keer goed dus was het wel wennen dat ik toch tijd nodig had voordat ik het gewoon allemaal "begreep". Gelukkig sta ik hier 11 weken. (3 weken gedaan en 8 te gaan). Dus heb wel tijd genoeg om het allemaal onder de knie te krijgen ;)!

De technieken die ik hier uitvoer zijn ook moeilijker als in België. Allemaal centrale lijnen ipv perifere, geen enkele gewone infuuszak maar allemaal spuitpompen of buretsetten, kinderen ipv volwassenen, chemo etc, ... (sorry voor de technische termen) Heel factoren die de moeilijkheidsgraad omhoog halen. Een heel leerrijke ervaring dus.

Maar sinds deze week, valt het plaatje zo wat in mijn hoofd, begint het organisatorisch denken beter te lukken en kan ik ook steeds meer doen. (Joepie!!)
Elke verpleegkundige heeft 2-3 patiënten onder zijn hoede per shift. Soms ook maar 1, we hebben er altijd maximum 2 gehad. (rustige periode op de afdeling). En ik kon deze week de zorg voor 1 patiënt zelfstandig nemen. Denken hoe we de zorg die dag best aannemen, hoe we alles gaan plannen en dan parameters nemen, medicatie geven, opvolgen van de patiënt, gegevens ingeven en deze brieven aan mijn verpleegkundige voor de volgende shift. (Zij brieft dan echt naar de volgende shift want niemand verstaat hier Engels buiten zij.)

Ik kijk uit wat de komende weken zullen brengen. Ik heb echt het gevoel dat ik hier kan groeien in mijn handelen en zijn, wat ik op vorige stages miste (was ik op 4 weken uitgekeken). De andere kant van de medialle is dat het niet zo snel zo vlot als anders verloopt dus als perfectioniste is het wel wennen. Maar denk dat dit een zeer goede ervaring is voor mij!

Zo, ik zal toch maar eens in actie schieten want de papers, theoretische kant van stage en de bachelorproef wachten op mij!

Tot snel

xxx Nele

Reacties

Reacties

Tante Josee

Dag Nele.
Fijn om nog iets te horen van U
Zo te lezen een hele ervaring.
Maar je doet dat goed Nele.
Tot het volgende berichtje
Lieve groetjes en een dikke knuffel

tante Jeanneke

Lieve Nele,
In je verslag zie ik dat je een redelijk drukke periode doormaakt en dat het niet eenvoudig is. Maar zo leer je wel héél veel en dat is goed voor je toekomst. Dat zal je wel lukken met je perfectionisme !
Veel moed en dikke kussen en groeten aan Aude en Sara.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!